söndag 27 april 2014

Dit det..

..bär, dit bär det!

I morse när jag skulle försöka hitta en solstol i alla skrymslen och vrår här hemma, så hittade jag även en kopparkruka och en gammal fin potta som fick min fantasi att flöda..
Man kanske skulle kunna göra några blomsterarrangemang av det hela?
Och av någon konstig anledning, så lyckades jag "lura" med mig Jörgen till att visa mig olika handelsträdgårdar häromkring.. (tummen upp!)

Vi började i Strömsbro där det handlades några blommor.
Sen rätt som det var så hamnade vi på en s.k "söndagsutflykt" och åkte till ett ställe som heter Oslättfors!
OMG!! Vilket fantastiskt ställe!
Oj,oj så vackert och stillsamt!
Vi gick in på en loppis där och där inne hittade jag den här tavlan, som jag fick en chock av när jag såg den..
Varför då kanske ni undrar, -en gammal tavla??
Jo, jag har faktiskt en tavla med samma motiv!!
Men det är inte samma konstnär...
Hade det varit ett känt motiv, typ Lapporten från Lappland som tusentals konstnärer porträtterat eller slottet i Uppsala, ja ni fattar, så hade jag inte reagerat alls på tavlan..
Nu är det en gammal lada på vänster sida med björkar i förgrunden och en stillsam å på bilden från ett tidigt 1900 tal.
Oskar Andersson heter konstnären som målat "min" tavla.
Han var, som jag fattat det, en vän till min gammelmormor och gammelmorfar (Adina & Victor) från Tierp.
Det finns allt från målade syskrin, småstolar och brickor i våran släkt ifrån honom plus en massa tavlor.
Jag minns att från huset i Tierp hade han målat tavlor direkt på väggen hemma hos gammelmormor & gammelmorfar i flera rum!

Jag har ärvt den här tavlan från min mormor:

Fattar ni chocken?
Fantasin flödar...!!
Kyrkan i Oslättfors är tydligen rätt så känd häromkring..
Och jag kan fatta varför!
Den står "mitt i vattnet" och omgivningen är Gudomligt vackert!



Efter besöket där så åkte vi på en kringelkrokig grus(-promille)väg och hamnade på ännu en handelsträdgård (i Högbo) där jag fortsatte att shoppa några blommor.
Här är resultatet:


Jaa, så det kan bli av en dag i slutet på april då man hittar en potta och en kopparkruka i gömmorna under  en söndagsförmiddag!

Jobb väntar i morgon, så nu blir det soffläge en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar