lördag 6 december 2014

Tidig morgon...

..& funderingar!






Vaknade av inte så roligt ljud tidigare i morse, ett epilepsianfall..!
Så nu ligger jag vaken och jag har redan hunnit dricka kaffe och ögnat igenom Facebook, olika bloggar och Aftonbladet för att se vad som hänt under natten och det var ungefär som vanligt, ingenting!

Jag kan inte ge er någon väderprognos än, för det är fortfarande svart ute och jag är alldeles för lat just nu för att kliva ur sängen och vicka på persiennerna för att titta ut!
Men enligt gårdagens prognos, så var det en stor gul sol över Uppland, så den hoppas jag kommer att visa sig, när det väl börjar ljusna och det blir morgon "på riktigt"!

Det händer ju en hel del i Sverige just nu, det är många tankar som snurrar för dom flesta av oss som fattar hur allvarligt läge det egentligen är.
Själv tycker jag att det är bra att det blir ett nytt val, att vi får chansen att göra om och göra rätt.
Men den här lekstugan som vuxna människor håller på med är ju riktigt skrämmande!
Det är alla andras fel än mitt...
Det är alltid lätt att försvara sig och skylla ifrån sig, men man har alltid ett ansvar själv.
Klyschan, det är "inte ens fel att två träter" stämmer bra, faktiskt!
Vare sig det gäller politik, på jobbet eller i hemmets lugna vrå!

Det händer ju en hel del i det livet jag en gång levt också och arbetat på och som nu ligger bakom mig, men jag kan ändå inte låta bli att förundras och fundera på hur det kan bli så galet..
Hur en så stor oärlighet kan finnas på den platsen där pekpinnarna farit som trollspön..
Där det predikats att sanningen ska göra oss fria och du får inte tänka "fel" för då är det synden som talar..

Det gäller att hålla hjärtat rent så man (=jag) inte blir en bitterf***a, när jag under så många år kämpat för att passa in, försökt få livet och framförallt ekonomin att gå runt och när det inte gjorde det så var det fel på mig och det liv jag levde..
Jag skulle be mer, framförallt ge mer och absolut sluta klaga och ifrågasätta..

När hjärtat sa en sak och det predikades tvärtom hela tiden så blir det som en hjärntvätt, faktiskt.
Man vågar tillslut inte tänka själv.

Men nu, med "facit" i hand ser jag att jag har haft rätt så rätt i mitt hjärta och mina tankar har faktiskt inte varit så tokiga, det var människorna runt omkring mig som inpräntade att det som sades "uppifrån" var det sanna och det rätta.

Tack gode Gud för att sanningen alltid kommer fram och den kommer göra människan fri, vare sig det är pastorer, lärare eller mat-tanter det gäller så är värdet detsamma i Guds ögon.

Oj, det blev visst lite mycket det här.
Men nu önskar jag er läsare en fin lördag och var rädd om er och varandra! Livet är här och nu, det du kan påverka är hur Du tänker och vad Du gör, inte vad alla andra ska göra och tänka!

Fridens Liljor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar