onsdag 30 maj 2012

Fiskrecept

Nu ni, ska ni minsann få nått som ni absolut inte är så vana med här..
Nämligen ett recept.
Tur att det går att äta när omständigheterna går en över huvudet.

Receptet då, jo det är ett fiskrecept som jag lärde mig på 80-talet.
Fisk är något som jag är väldigt dålig på att göra.

Men det här receptet kan jag varmt rekommendera.


  • Fisk (valfri vit fisk typ Torsk, Sej, Alaska Pollock eller vad alla nya sorter heter. Är det fryst fisk så är det 1 paket)
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 msk timjan
  • 1 "burk" med ansjovis
  • peppar (ev. lite salt)
  1. Blanda creme fraiche, timjan peppar och ansjovisen (häll av lite av spadet och mosa till den lite
  2. Lägg fisken på en ugnsfast form och häll över röran på fisken
  3. Grädda i 225°C tills fisken är klar (beror ju på om den är fryst eller färsk!)
I original receptet ska det blandas i 1 msk vetemjöl i röran och man ska ha potatismos runt fisken.
Men jag försöker ju undvika potatis och mjöl och det går lika bra utan.
Allra godsast blir det om man gör det på färsk filéad fisk.
Det gjorde jag i dag och åt en vanlig sallad till.
Mmmmums!

Smaklig måltid om ni vågar prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar