torsdag 12 januari 2012

Receptet

På "allmän begäran" ;-) kommer här receptet på Lasagnen.
Jag hittade det på appen "LCHF recept".
En riktigt "braha" app, om ni frågar mig, som inte är duktig på att laga mat.



  • 1 lök (gul)
  • smör
  • 1 msk tomatpuré
  • 500-600 gram köttfärs
  • 600 gram tomater (jag hade "hela tomater" som jag delade i burken och tog lite vatten eftersom det bara var 400 g.)
  • oregano
  • timjan
  • salt
  • svartpeppar
  • 1 aubergine
  • 2 dl grädde
  • 2 dl crème fraiche
  • 4 dl (riven) ost
  • (jag hade i vitlök också! Det stod inte med i receptet)



  • Ugnen på 200°
  • Skala och hacka lök. Stek med smör. Tillsätt tomatpurén och köttfärsen och stek tills den är genomstekt.
  • Tillsätt tomaterna och kryddorna (efter smak!) Låt puttra i 10 minuter.
  • Skiva auberginen tunt. Lägg den på hushållspapper och salta, för att dra ut vätskan. Torka av med hushållspapper.
  • Blanda grädde, crème fraiche med 2 dl ost.
  • Smörj en ugnsform, och börja med köttfärssåsen.
  • Varva aubergineskivorna, ostsåsen och köttfärssåsen. Avsluta med resten av osten.
  • Grädda i ugnen i 30 minuter

Så varsågod!
Hoppas att ni provar och tycker om det!

1 kommentar:

  1. God kväll Katarina! Förmodligen jobbar du? Men jag bugar och tackar för receptet, det ska nu provas i det Gustafianska huset i kväll=))) Önskar dig en skön helg (i bubblan) Tack än en gång. Du får mer än gärna delge mer recept... I LÖV IT. och på kuppen kanske jag går ner på vägen oxå=)) Kram fina du

    SvaraRadera