måndag 4 maj 2015

Kålrots..

..gratäng!
Omg!
Det är bland den godaste gratängen som jag gjort, tror jag!
Kålrot är bättre än potatis när det gäller kolhydrater, har jag fått lära mig.
Jag har även provat att friterat kålrot en gång och det blev också gott.







Hittade receptet här!
Men jag gjorde (som vanligt) lite annorlunda!

•En kålrot (700 gr)
•4 dl grädde
•1 gul lök
•2 vitlöks klyftor
•50 gr färskost
•grönsaksbuljong
Skar lök, vitlök och kålroten i skivor och kokade ihop med färskosten och buljongtärning tills kålroten blev mjuk.

Hällde upp i en gratängform och blandade sen ihop:
•2 ägg
•2 dl riven ost
•färsk timjan
•salt
•peppar
som jag rörde ner i formen och sen en massa riven ost på och in i ugnen i 180 grader i ca 35-40 minuter!
Mmmmums!

Vi grillade kött och gjorde en vanlig grönsallad till.

En (jobbar)kompis till Jörgen hade gjort en egen dressing som han hade bjudit på idag på jobbet, så den snodde vi receptet på och gjorde också!
•2 dl majonäs
•1 dl grädde
•lite citron
•peppar
•salt
•ketchup (med stevia, istället för socker)






Mums det med!

Nu är det hockey på tv som gäller!
Heja Sverige!

Fridens Liljor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar